Lyrik-installation : Værløse Bymidte som en digtsamling.  v/ Jan Hatt-Olsen

 

Ideen er at skabe en lyrik, hvor netop installationen i materialer, rum og situationer er en del af lyrikken. Hvor alle tænkelige kontekster, fysiske, institutionelle, historiske, begrebsmæssige, følelsesmæssige, selve måden en digtsamling er produceret og digtenes ord smelter sammen i skabelsen af lyrikken.

 

En ide jeg arbejder med i forskellige situationer, materialer, rum og kontekster i Tiara-projektet 1998- ?

 

Det aktuelle projekt med sætte Værløse Bymidte i karakter som en digtsamling udsprang af en samtale jeg havde med kulturchef Bente Høegh i Værløse i forbindelse med kunstnerdemonstrationerne i feb. 2002 inspireret af Tiara-projektet og William Blakes kosmos, som jeg var igang med at skrive speciale om foreslog jeg at Værløse kunne forvandles til en bog fyldt med digte. Bente Høegh syntes det var en god ide. I juni 2003 havde ideen skudt så mange rødder i Værløse at projektet konkret kunne starte.

 

Ideen er at skabe en bog som er i og som er et byrum. Et byrum hvor digtblomster/digttræer vokser op af blomsterkummer fyldt med jord. Digtene er skrevet på rektangulære transparente plexiglasplader [ glasklare ] plantet i jorden. Hver transparent plade er 2 meter x 0.3 meter.

De transparente plader, der hver har et forskelligt digt trykt på sig, hænger ligeledes ned fra træer, som frugter og er fastgjort til vægge og søjler. Der er i alt 61 af dem

De er The Doors of Perception i gennem hvilke både ordene og de bagvedliggende kan ses. I gennem hvilke Bymidten træder i karakter som poesi.

 

The Doors of Perception er fra William Blakes kosmos

 

William Blake :

The Marriage of Heaven and Hell

 

If the door’s of perception were cleansed

    every thing would appear to man as it is.in-

finite

    For man has closed himself up, till he sees

all things thro’ narrow chinks of his cavern

 

Hos William Blake vil alt, selv den mindste ridse i en mursten, kunne ses som indgangen til et levende univers af kunst.

 

En af ideerne i lyrik-installationen ’Værløse Bymidte den 3 sept – 12 sept 2004 ’ er at der i forskellige situationer er så mange Doors of Perception i form af høje smalle glasklare plader med digte – formet som smalle glasdøre – alt selv ridsen i murstenen eller en cykel parkeret overfor bageren træder i karakter som en dør i gennem hvilke et  levende poetisk univers åbner sig.

Værløse Bymidte træder i karakter som en digtsamling, hvor alt og alle er lyrik er uendelige poetiske verdener

 

Andre digte er placeret på pladser, fortove og gulve, hvor de danner veje som bevæger sig  gennem Bymidten. Der er 4 digtveje, som er dannet ved hjælp af 141 stickers på hver 1 m x 0.3 m. På hver sticker er der trykt en linie. Den længste af digvejene er på 350 m. Stickers er placeret med regelmæssige mellemrum henover en digtvej. Så hver digtvej for sin egen visuelle rytme. Hver digtvej bliver en vej af ord og indtryk læseren/forfatteren kan opholde sig i og vandrer frem og tilbage ad i lang eller kort tid afhængigt af hvordan vejen bruges. Ordene klæber til underlaget, men vil efterhånden slides af, blive beskidte eller måske rives af. Nogle bliver måske taget hjem af folk. Er med til at skabe nye ord, nye situationer.

 

 

 

 

Lyrik er aldrig statisk, det er en proces. En installation af lyrik er et åbent processuelt værk

 

Værløse Bymidte er et intenst og varieret byrum med små forretninger, bibliotek, kulturhus, rådhus, posthus. Bygninger, veje og pladser danner et område, hvor flader og rum konstant forskydes. Det er desuden et livligt område, hvor folk mødes, snakker med hinanden, opsøger kulturmuligheder og handler.

 

Alle der færdes i Bymidten mens installationen foregår vil både være læsere og forfattere i bogen, der skaber digte og fortællinger i bogens rum, pladser og veje.

 

Bymidten vil udover ord og visuelle indtryk være fyldt med lyd.

 

Den lydmæssige side af lyrik-installationen ligger i forlængelse med mit arbejde med lyrik-musik på digtsamlingen/cd’en Imp. Institut for musik og poesi ( Tiara 2003) der blev lavet sammen med Bent Nielson og udgivet med støtte fra Koda samt præsenteret i DR P2 programmet ’Lyt til Nyt’ et program for lydkunst og ny kompositionsmusik  som har interesseret sig aktivt for netop lyrik-musik.

 

I forbindelse med selve ferniseringen vil der være lyrik-musik hvor jeg i en dialog form sammen med musikerne/komponisterne  Jacob Krogholt og Kristian Harting skaber lyrik-musik. Der på samme måde som i Imp. Institut for musik og poesi er kendetegnet af at der ingen principielle skel er mellem de to kunstarter.

 

I samspillet mellem oplæsninger, musik og lydredigeringer. fortolkes ordene af lydende og lydende fortolkes af ordene. Grænserne mellem musik og poesi er flydende og i evig bevægelse. Poesien er musikalsk og musikken poetisk

 

Slutresultatet vil blive en antologi af poesi Digtsamlingen ’Værløse Bymidte  den 3 sept. – 12 sept. 2004’ med mange forskelligartede forfattere/komponister i samspil og modspil. Nogle er placeret mere centralt end andre men ingen har fuld kontrol.

 

Digtsamlingen og bogens grænser stopper ikke ved de grænser som sættes af Bymidtens rum og selve tidsrummet for installationen, en uge. Oplevelser folk har haft, bøger de har lånt på biblioteket, bøger de har lånt i bogen, varer de har købt i forretningerne, vil blive bragt udenfor installationens umiddelbare grænser i rum og tid.

Værløse Bymidte som en digtsamling vil være et processuelt værk, hvis grænser fastlægges af alle de mennesker som er forfattere og læsere.

Der er en hvis lighed til nogle af John Cage  værker og ideen med digtblomster, der vokser op af jorden er inspireret af den sydafrikanske kunstner Willem Boshoff’s Garden of Word’s, hvor han indsamlede 10.000 plantenavne, som han fik trykt på transparente plastfolier og plantet i bede. Men der er også store forskelle. At skabe hele byrum om til digtsamlinger  er radikalt anderledes. En poetisering af den verden vi færdes i, skaber og skabes i. En erkendelse af at det byrum vi har bygget, som vi bevæger os ud og ind af, som vi bevæger os rundt i er et værk på samme måde som en samling af lyrik.

Ethvert byrum er og vil altid være en digtsamling. Samtidigt er installationen af traditionelle digte [ digte der ligeså godt kunne have stået i en traditionel papirbog] i byrummet en understregning af min ide om at en traditionel udgiven digtsamling i en papirbog, metalbog o.l. som litteratur fungerer efter samme principper som et byrum der træder i karakter som digtsamling ved en lyrikinstallation.


 

 

 

 

’Værløse Bymidte den 3 sept – 12 sept 2004’ er således en digtsamling i en lige så konkret betydning af ordet digtsamling, som de bøger der findes på hylden under emnet digte på Værløse Bibliotek.

 

Der er paralleller til City of Words, der ikke har været en direkte inspiration. Der er ligheder men også en betydelig forskel. lyrikinstallationen/digtsamlingen ’Værløse Bymidte den 3 sept – 12 sept 2004’ skal helt konkret opfattes som en bog. En bog du kan gå ind i og hvor du kan gå rundt så længe du har lyst til det og måske tage et par af bogstaverne med hjem. En bog hvor forretninger, mennesker, samtaler, lyde, støj, posthus, station,bibliotek, kulturhus, rådhus, gader og pladser ikke er en ramme for de digte jeg installerer, men i sig selv er betydningsbærende ord /skulpturer/performance, der sammen med installationen af mine digte i byrummet og lydinstallationer skaber ’Værløse Bymidte den 3 sept- 12 sept 2004’

 

 

En væsentlig ambition med min ide om at lade Værløse Bymidte træde i karakter som en digtsamling er udforske betydnings og værkbegrebet både i praksis og teori og skabe og pege på nye muligheder i dag.

 

I den forbindelse er formand i NTSMB, Lektor i filosofi ved Syddansk Universitet i Odense, fil.dr. Cynthia M. Grund konsulent med henblik på betydningsfilosofiske aspekter ved installationen.