Lyrik-installation
: Værløse Bymidte som en digtsamling.
v/ Jan Hatt-Olsen
Ideen er at skabe en
lyrik, hvor netop installationen i materialer, rum og situationer er en del af
lyrikken. Hvor alle tænkelige kontekster, fysiske, institutionelle, historiske,
begrebsmæssige, følelsesmæssige, selve måden en digtsamling er produceret og
digtenes ord smelter sammen i skabelsen af lyrikken.
En ide jeg arbejder med i
forskellige situationer, materialer, rum og kontekster i Tiara-projektet 1998-
?
Det aktuelle projekt med
sætte Værløse Bymidte i karakter som en digtsamling udsprang af en samtale jeg
havde med kulturchef Bente Høegh i Værløse i forbindelse med
kunstnerdemonstrationerne i feb. 2002 inspireret af Tiara-projektet og William Blakes
kosmos, som jeg var igang med at skrive speciale om foreslog jeg at Værløse
kunne forvandles til en bog fyldt med digte. Bente Høegh syntes det var en god
ide. I juni 2003 havde ideen skudt så mange rødder i Værløse at projektet
konkret kunne starte.
Ideen er at skabe en bog
som er i og som er et byrum. Et byrum hvor digtblomster/digttræer vokser op af
blomsterkummer fyldt med jord. Digtene er skrevet på rektangulære transparente
plexiglasplader [ glasklare ] plantet i jorden. Hver transparent plade er 2
meter x 0.3 meter.
De transparente plader,
der hver har et forskelligt digt trykt på sig, hænger ligeledes ned fra træer,
som frugter og er fastgjort til vægge og søjler. Der er i alt 61 af dem
De er The Doors of
Perception i gennem hvilke både ordene og de bagvedliggende kan ses. I
gennem hvilke Bymidten træder i karakter som poesi.
The Doors of Perception
er fra William Blakes kosmos
William Blake :
The Marriage of Heaven
and Hell
every thing would appear to man as it
is.in-
finite
For man has closed himself up, till he sees
all things thro’ narrow
chinks of his cavern
Hos William Blake vil alt,
selv den mindste ridse i en mursten, kunne ses som indgangen til et levende
univers af kunst.
En af ideerne i
lyrik-installationen ’Værløse Bymidte den 3 sept – 12 sept 2004 ’ er at der i
forskellige situationer er så mange Doors of Perception i form af høje
smalle glasklare plader med digte – formet som smalle glasdøre – alt selv
ridsen i murstenen eller en cykel parkeret overfor bageren træder i karakter
som en dør i gennem hvilke et levende
poetisk univers åbner sig.
Værløse Bymidte træder i
karakter som en digtsamling, hvor alt og alle er lyrik er uendelige poetiske
verdener
Andre digte er placeret på
pladser, fortove og gulve, hvor de danner veje som bevæger sig gennem Bymidten. Der er 4 digtveje, som er
dannet ved hjælp af 141 stickers på hver 1 m x 0.3 m. På hver sticker er der
trykt en linie. Den længste af digvejene er på 350 m. Stickers er placeret med
regelmæssige mellemrum henover en digtvej. Så hver digtvej for sin egen
visuelle rytme. Hver digtvej bliver en vej af ord og indtryk
læseren/forfatteren kan opholde sig i og vandrer frem og tilbage ad i lang
eller kort tid afhængigt af hvordan vejen bruges. Ordene klæber til underlaget,
men vil efterhånden slides af, blive beskidte eller måske rives af. Nogle
bliver måske taget hjem af folk. Er med til at skabe nye ord, nye situationer.
Lyrik er aldrig statisk,
det er en proces. En installation af lyrik er et åbent processuelt værk
Værløse Bymidte er et
intenst og varieret byrum med små forretninger, bibliotek, kulturhus, rådhus,
posthus. Bygninger, veje og pladser danner et område, hvor flader og rum
konstant forskydes. Det er desuden et livligt område, hvor folk mødes, snakker
med hinanden, opsøger kulturmuligheder og handler.
Alle der færdes i Bymidten
mens installationen foregår vil både være læsere og forfattere i bogen, der
skaber digte og fortællinger i bogens rum, pladser og veje.
Bymidten vil udover ord og
visuelle indtryk være fyldt med lyd.
Den
lydmæssige side af lyrik-installationen ligger i forlængelse med mit arbejde
med lyrik-musik på digtsamlingen/cd’en Imp. Institut for musik og poesi ( Tiara
2003) der blev lavet sammen med Bent Nielson og udgivet med støtte fra Koda
samt præsenteret i DR P2 programmet ’Lyt til Nyt’ et program for lydkunst og ny
kompositionsmusik som har interesseret
sig aktivt for netop lyrik-musik.
I forbindelse med selve
ferniseringen vil der være lyrik-musik hvor jeg i en dialog form sammen med
musikerne/komponisterne Jacob Krogholt
og Kristian Harting skaber lyrik-musik. Der på samme måde som i Imp. Institut
for musik og poesi er kendetegnet af at der ingen principielle skel er mellem
de to kunstarter.
I
samspillet mellem oplæsninger, musik og lydredigeringer. fortolkes ordene af
lydende og lydende fortolkes af ordene. Grænserne mellem musik og poesi er
flydende og i evig bevægelse. Poesien er musikalsk og musikken poetisk
Slutresultatet vil blive
en antologi af poesi Digtsamlingen ’Værløse Bymidte den 3 sept. – 12 sept. 2004’ med mange forskelligartede
forfattere/komponister i samspil og modspil. Nogle er placeret mere centralt
end andre men ingen har fuld kontrol.
Digtsamlingen og bogens
grænser stopper ikke ved de grænser som sættes af Bymidtens rum og selve
tidsrummet for installationen, en uge. Oplevelser folk har haft, bøger de har
lånt på biblioteket, bøger de har lånt i bogen, varer de har købt i
forretningerne, vil blive bragt udenfor installationens umiddelbare grænser i
rum og tid.
Værløse
Bymidte som en digtsamling vil være et processuelt værk, hvis grænser
fastlægges af alle de mennesker som er forfattere og læsere.
Der er en hvis lighed til
nogle af John
Cage værker og ideen med digtblomster,
der vokser op af jorden er inspireret af den sydafrikanske kunstner Willem
Boshoff’s Garden of Word’s, hvor han indsamlede 10.000 plantenavne, som han fik
trykt på transparente plastfolier og plantet i bede. Men der er også store
forskelle. At skabe hele byrum om til digtsamlinger er radikalt anderledes. En poetisering af den verden vi færdes i,
skaber og skabes i. En erkendelse af at det byrum vi har bygget, som vi bevæger
os ud og ind af, som vi bevæger os rundt i er et værk på samme måde som en samling
af lyrik.
Ethvert byrum er og vil
altid være en digtsamling. Samtidigt er installationen af traditionelle digte [
digte der ligeså godt kunne have stået i en traditionel papirbog] i byrummet en
understregning af min ide om at en traditionel udgiven digtsamling i en
papirbog, metalbog o.l. som litteratur fungerer efter samme principper som et
byrum der træder i karakter som digtsamling ved en lyrikinstallation.
’Værløse Bymidte den 3
sept – 12 sept 2004’ er således en digtsamling i en lige så konkret betydning
af ordet digtsamling, som de bøger der findes på hylden under emnet digte på
Værløse Bibliotek.
Der er paralleller til City of Words, der
ikke har været en direkte inspiration. Der er ligheder men også en betydelig
forskel. lyrikinstallationen/digtsamlingen ’Værløse Bymidte den 3 sept – 12
sept 2004’ skal helt konkret opfattes som en bog. En bog du kan gå ind i og
hvor du kan gå rundt så længe du har lyst til det og måske tage et par af
bogstaverne med hjem. En bog hvor forretninger, mennesker, samtaler, lyde,
støj, posthus, station,bibliotek, kulturhus, rådhus, gader og pladser ikke er
en ramme for de digte jeg installerer, men i sig selv er betydningsbærende ord
/skulpturer/performance, der sammen med installationen af mine digte i byrummet
og lydinstallationer skaber ’Værløse Bymidte den 3 sept- 12 sept 2004’
En væsentlig ambition med
min ide om at lade Værløse Bymidte træde i karakter som en digtsamling er
udforske betydnings og værkbegrebet både i praksis og teori og skabe og pege på
nye muligheder i dag.
I den forbindelse er
formand i NTSMB, Lektor i filosofi ved Syddansk Universitet i Odense, fil.dr.
Cynthia M. Grund konsulent med henblik på betydningsfilosofiske aspekter ved
installationen.